Neobyčejné zahrady

29. října 2005 v 1:23 | aDa |  ARCHITECTURE
NEOBYČEJNÉ ZAHRADY

Ve Francii se vrací do módy zahrady. Každý chce mít svůj kousek zeleně. Nejdůležitější není rozloha, ale originální pojetí. Inspirované třeba obrazy známých malířů.
Impulz k francouzské zahradománii přišel z Velké Británie, v níž zahradničení patří mezi činnosti, jejichž obliba nikdy neklesá. Charles Jencks, teoretik architektury a otec pojmu postmoderny, se rozhodl ztvárnit své zahradní dílo jako knihu, která by vyprávěla o vědeckých pokrocích posledního století. Jeho Zahrada kosmické spekulace (The Garden of Cosmic Speculation) se nachází v jižním Skotsku, v oblasti Borders.

Celá je koncipována na základě matematické teorie chaosu a fraktální geometrie. Její autor tvrdí, že po století, v němž došlo k zásadním objevům v oblasti biologie (DNA), kosmologie a jiných odvětvích, nelze přírodu nazírat stejným způsobem. Patnáct hektarů travnaté plochy na břehu řeky Nith má opravdu do klasické anglické zahrady daleko. Místo stromů, keřů, vzácných rostlin a romantických zákoutí nabízí svět složený z rostlinných vln a spirál znázorňujících černé díry či 28 teorií o vzniku vesmíru. Jazyky země zakončené v podobě dračího ocasu nebo vybíhající do vodních ploch neobyčejných tvarů, věž z hlíny, na niž se stoupá po dvojité spirále, Planckovy a Einsteinovy rovnice v zeleném hábitu, znázornění marxistické dialektiky. To vše je možné spatřit v Jencksově kosmické zahradě.

V JAPONSKÉM DUCHU
Na druhém konci světa, v USA, vzniká jiné pozoruhodné zahradní dílo. Jeho autorem je jedna z hvězd americké zahradní architektury Ron Herman. Osm let pracuje na realizaci plochy, která si nepochybně vydobude místo v odborných publikacích. Jde o současnou verzi japonské zahrady podle návrhu západoevropského krajináře. Úkol je o to těžší, že musí skloubit velkou rozlohu (14 hektarů) s naprostou dokonalostí, jakou japonské zahrady vynikají. Proto zaměstnává na plný úvazek šest architektů a nejméně patnáct zahradníků. Objednavatelem díla, které se rozkládá na utajovaném místě poblíž San Franciska, je miliardář Larry Ellison, generální ředitel společnosti Oracle Computers. Zahradu v japonském stylu si nechal udělat proto, že se podle vlastních slov v životě i obchodě vždy inspiroval etikou samurajů. Aby byl dojem autentičnosti dokonalý, nechal si Ellison například dovést osm set tun oblázků z jakési mexické řeky, neboť se svým složením podobaly skále v Kjótu.

ZELENÁ MÓDA
Zahradními kreacemi Britů a Američanů se inspirovali Francouzi. A nejde pouze o horních deset tisíc. Během posledních patnácti let stoupla zahradnická vášeň ve všech vrstvách francouzské společnosti. V současné době je v této zemi asi 13,5 milionu zahrad. Svůj kousek zeleně má 56 procent francouzských rodin. V minulém roce si francouzští milovníci zahrad nakoupili 541 milion rostlin, což představuje nárůst o celých 45 procent. Každý Francouz utratí za rostlinnou výzdobu balkonu v průměru 65 eur a terasy 78 eur. Dohromady během všech čtyř ročních období vydají Francouzi za svůj zelený koníček 1,1 miliardy eur.

ZAHRADA JAKO ARTEFAKT
Odborníci si navíc všimli, že v zahradní módě nastalo nové období. Všichni chtějí nyní mít za okny svého domu umělecké dílo. Zahrada jako artefakt se stala stejně nezbytnou záležitostí, jakou byl dříve bazén nebo tenisový kurt. Podle nedávné studie si nejméně patnáct procent nových vlastníků půdy přeje mít zahradu vyhlížející stejně esteticky jako fotografie z časopisů nebo dokonce jako zámecký park. Nic není

ČÍM DÁL VÍC
Počet zájemců o umělecké zahrady stále roste. Mezinárodní zahradní festival v Chaumontu, který vznikl před jedenácti lety, navštívilo letos 155 tisíc lidí. Každý rok je na festival pozváno třicet umělců, kterým je uděleno stipendium ve výši 12 tisíc eur na vytvoření zahrady na dané téma. V letošním roce jím byl - plevel. Soutěže se účastní jak umělci, kteří v životě neměli se zahradničením nic společného, tak slavní zahradní architekti.
Lidé ve Francii nechtějí mít jen vlastní zeleň, ale také stále více navštěvují zámecké parky a veřejně přístupné zahrady. V minulém roce se na takových místech objevilo dvacet pět milionů Francouzů, což je dvakrát více než v roce 2000. Zámecký park ve Versailles se svými šesti miliony návštěvníky se postavil po bok Eiffelovy věže, která je nejnavštěvovanější památkou v zemi. Hned po Versailles následuje park la Villette (4 miliony návštěvníků) a park La T^ete d'Or (Zlatá hlava) v Lyonu (2 miliony).

FRAKTÁLNÍ GEOMETRIE
Převážná většina útvarů v přírodě je nepravidelných. Proto je těžké je změřit. Právě touto nepravidelností objektů se zabývá fraktální geometrie. Pojem vznikl ze slova fraktál, které poprvé použil polský matematik Benoit Mandelbrot (nar. 1924). Inspiroval se latinským výrazem fractusze sešitu svého syna. Z výrazu odvozené sloveso frangereznamená rozlámat, vytvořit nepravidelné úlomky. Podle definice je fraktál jakýkoli geometricky nepravidelný útvar, ze kterého po rozdělení vznikne v ideálním případě několik sobě podobných kopií původního celku. Fraktály mají často zajímavé vlastnosti jako nekonečně dlouhý obvod nebo nekonečně malý obsah. nemožné. Za sto tisíc eur si lze pořídit zahradu navrženou renomovaným krajinářem.
Někteří tvůrci jdou ve své snaze o umělecké pojetí krajiny ještě dál. Michel Desvignes například v údolí řeky Rhôny tvaruje svá díla tak, aby je bylo schopno zachytit oko cestujícího v rychlovlaku jedoucím rychlostí 300 kilometrů v hodině.

Zahrada kosmické spekulace, jak nazval své dílo teoretik architektury Charles Jencks, se nachází v jižním Skotsku a je koncipována na základě matematické teorie chaosu. Jiný pohled do Jencksovy zahrady.
Zámecké zahrady ve Versailles se po Eiffelově věži staly nejnavštěvovanější památkou Francie.

L'EXPRESS, Paříž
převzato ze STOPLUSJEDNA
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 marty321 marty321 | E-mail | Web | 17. května 2008 v 13:02 | Reagovat

pokud máte nějakou zahradu a chcete si nan í pořídit skvělý nábytek tak určitě klikněte na web

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama